АНАЛІЗ МАТЕРІАЛІВ (ПРОЄКТІВ) VIII сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання від 28.09.2021 року

«Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.»

 

І. До Проєкту порядку денного пленарного засідання VIІІ сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання від 28 вересня 2021 року включено 54 проєкту рішень, 7 – було включено додатково напередодні сесії, по сорока одному з них – прийняті рішення. 

Тридцять сім проєктів рішень опубліковані з порушенням ч. 3 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», тобто пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття, а саме:

  1. Про затвердження Статуту Комунального госпрозрахункового житлово-експлуатаційного підприємства «Автозаводське» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області в новій редакції;
  2. Про прийняття стаціонарної тимчасової споруди – зупинки громадського транспорту по вулиці Велика набережна до комунальної власності Кременчуцької міської територіальної громади;
  3. Про звернення депутатів Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області до Президента України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України щодо необхідності підвищення пенсій і виплати додаткової пенсії у 2021 році;
  4. Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 12 грудня 2018 року «Про затвердження Програми інформатизації міста Кременчука на 2019-2021 роки»;
  5. Про погодження здійснених невід’ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення по вул. Генерала Манагарова, буд. 1 у м. Кременчуці та внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року;
  6. Про погодження здійснених невід’ємних поліпшень орендованого адміністративного приміщення по вул. Гагаріна, буд. 16 у м. Кременчуці та внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року;
  7. Про дострокове розірвання договору оренди землі, укладеного з ПП «НАФТАБУДСЕРВІС» в односторонньому порядку;
  8. Про затвердження Програми розробки містобудівної документації в межах території Кременчуцької міської територіальної громади на 2021-2025 роки в новій редакції;
  9. Про продаж земельних ділянок комунальної власності;
  10. Про затвердження комплексної програми розвитку та підтримки комунального некомерційного підприємства «Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Зоряний» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області на 2021-2025 роки у новій редакції;
  11. Про дострокове розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку;
  12. Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року «Про затвердження Програми реалізації Основних напрямів земельної реформи на 2021 рік»;
  13. Про нагородження почесним знаком «За заслуги перед містом» Драгобецького Володимира В’ячеславовича та Родькіна Дмитра Йосиповича;
  14. Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року «Про бюджет Кременчуцької міської територіальної громади на 2021 рік»;
  15. Про затвердження рішень виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 19.08.2021 № 1106, від 19.08.2021 № 1159, від 19.08.2021 № 1160, від 19.08.2021 № 1163, від 26.08.2021 № 1184, від 10.09.2021 № 1247;
  16. Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 18 серпня 2021 року «Про уповноваження старости на вчинення нотаріальних дій»;
  17. Про надання повноважень щодо реєстрації пасіки суб’єктами господарювання, а також фізичними особами в Кременчуцькій міській територіальній громаді;
  18. Про реалізацію проєкту «Чисті пляжі Кременчуцької громади»;
  19. Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року «Про затвердження переліку, погодження способу та затвердження умов продажу об’єктів, які належать до комунальної власності та підлягають приватизації в 2021році»;
  20. Про погодження здійснених невід’ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення по вул. Академіка Маслова, буд. 15/4 у м. Кременчуці та внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року;
  21. Про погодження здійснених невід’ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення по вул. Коцюбинського, буд. 4 у м. Кременчуці та внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року;
  22. Про погодження здійснених невід’ємних поліпшень орендованого нежитлового приміщення по вул. Гагаріна, буд. 23 у м. Кременчуці та внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року;
  23. Про виключення об’єктів нерухомого майна з переліку об’єктів, які належать до комунальної власності та підлягають приватизації у визначений спосіб;
  24. Про внесення змін до рішень органів місцевого самоврядування;
  25. Про припинення права користування земельними ділянками;
  26. Про надання та відмову в наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам;
  27. Про надання дозволу на розроблення технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам;
  28. Про передачу земельних ділянок у власність громадянам;
  29. Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду громадянам;
  30. Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
  31. Про надання дозволу на розроблення технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) юридичним та фізичним особам;
  32. Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду;
  33. Про укладення договорів оренди землі на новий строк;
  34. Про надання згоди на встановлення земельних сервітутів;
  35. Про зміну цільового призначення земельних ділянок;
  36. Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок для продажу із земель комунальної власності;
  37. Про затвердження документації із землеустрою.

 

ІІ. Проєкти рішень, які планується винести на розгляд VIІІ сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання 28 вересня 2021 року не містить ґендерно орієнтованого підходу, а саме Кременчуцькою міською радою не проведено ґендерний аналіз програм (цільових, бюджетних), які фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів. 

Кременчуцькою міською радою не впроваджуються ні рекомендації, ні пропозиції щодо врахування ґендерних аспектів у локальних нормативно-правових актах, які регулюють відносини у відповідних галузях, програмах, статистичній та адміністративній звітності та документах, що застосовуються в бюджетному процесі. 

Вважаємо та наполягаємо, що врахування цих пропозицій та рекомендацій дозволило б зробити видимим те, як по-різному заходи бюджетних програм впливають на людей залежно від їх статі, віку, місця проживання, а також дозволило б виміряти вплив цих заходів на скорочення ґендерних розривів.

Також, було б за доцільне, проводити різні заходи щодо поширення знань про ґендерно-орієнтований підхід серед інших учасників бюджетного процесу.

Тобто, під час розроблення проєктів рішень, які виносяться на розгляд VIІІ сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання 28 вересня 2021 року не враховано такі нормативно-правові акти, як:

– Методичні рекомендації щодо застосування ґендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі, які затверджені наказом Міністерства фінансів України № 1 від 2 січня 2019 року;

– Методичні рекомендації щодо складання у 2019 році місцевих бюджетів на середньостроковий період Міністерством фінансів України, які схвалені наказом Міністерства фінансів України №130 від 29.03.2019 р. «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання у 2019 році місцевих бюджетів на середньостроковий період», в якому міститься положення, що за рішенням органу, який складає прогноз, за результатами гендерного аналізу бюджетних програм, може зазначатись інформація щодо врахування при прогнозуванні гендерних аспектів;

–  наказ Міністерства фінансів України №446 від 23.10.2019 р. «Про огляди витрат державного бюджету», який містить ґендерний аспект.

 

ІІІ. Дослідивши проєкт рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання, в авторстві Управління земельних ресурсів, яке опубліковане на сайті від 24 вересня 2021 року «Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року «Про затвердження Програми реалізації Основних напрямів земельної реформи на 2021 рік», Додатку до цього рішення та Пояснювальної записки, з’ясовано, що Управлінням земельних ресурсів пропонується перерозподілити кошти в межах заходів, зменшивши на 50 000 грн. захід «Розроблення документації із землеустрою для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни, а також членам сімей загиблих (померлих) учасників бойових дій, в тому числі учасників антитерористичної операції із земель комунальної власності», при цьому додавши захід «Підготовка земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них комунальної власності для продажу на земельних торгах та проведення таких торгів (виготовлення документації із землеустрою, проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки)» на суму 50 000 грн.

Вказана необхідність обумовлена змінами в законодавстві щодо забезпечення виготовлення лотів на електронні торги виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області.

Наголошуємо на недопустимості звуження або зменшення обсягу прав та свобод людини та громадянина з огляду на таке: у Конституції України визначено, що Україна є соціальною, правовою державою (ст. 1); права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (ч. 2 ст. 3); держава забезпечує соціальну спрямованість економіки (ч. 4 ст. 13).

Відповідно до Основного Закону України права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними (друге речення ст. 21); конституційні права і свободи людини не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані (ч. 1, 2 ст. 22); конституційні права і свободи людини не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України (ч. 1 ст. 64).

Як зауважив Конституційний Суд України у рішенні від 17.03.2005 № 1-рп/2005, «згідно з Конституцією України ознаками України як соціальної держави є соціальна спрямованість економіки, закріплення та державні гарантії реалізації соціальних прав громадян, зокрема їх прав на соціальний захист і достатній життєвий рівень (ст. 46, 48), тощо. Це зобов’язує державу відповідним чином регулювати економічні процеси, встановлювати і застосовувати справедливі та ефективні форми перерозподілу суспільного доходу з метою забезпечення добробуту всіх громадян» (абз. 3 п.п. 4.1 п. 4 мотивувальної частини).

У рішенні від 11.10.2005 № 8-рп/2005 Конституційний Суд України вказав, що «в Україні як соціальній, правовій державі політика спрямовується на створення умов, які забезпечують достатній життєвий рівень, вільний і всебічний розвиток людини як найвищої соціальної цінності, її життя і здоров’я, честь і гідність. Утвердження та дотримання закріплених у нормативно-правових актах соціальних стандартів є конституційним обов’язком держави. Діяльність її правотворчих і правозастосовчих органів має здійснюватися за принципами справедливості, гуманізму, верховенства і прямої дії норм Конституції України, а повноваження — у встановлених Основним Законом України межах і відповідно до законів» (абз. 2 п. 4 мотивувальної частини).

Конституційний Суд України також зазначав, що «додержання конституційних принципів соціальної і правової держави, верховенства права (ст. 1, ч. 1 ст. 8 Основного Закону України) обумовлює здійснення законодавчого регулювання суспільних відносин на засадах справедливості та розмірності з урахуванням обов’язку держави забезпечувати гідні умови життя кожному громадянину України» (абз. 8 п.п. 2.1 п. 2 мотивувальної частини рішення від 26.12.2011 № 20-рп/2011), а також, що «основними завданнями соціальної держави є створення умов для реалізації соціальних, культурних та економічних прав людини, сприяння самостійності і відповідальності кожної особи за свої дії, надання соціальної допомоги тим громадянам, які з незалежних від них обставин не можуть забезпечити достатній рівень життя для себе і своєї сім’ї» (абз. 2 п.п. 2.1 п. 2 мотивувальної частини рішення від 25.01.2012 № 3-рп/2012).

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 22 Конституції України при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Як бачимо, вказані критерії можуть стати орієнтиром під час нормотворчої діяльності Кременчуцької міської ради, адже акти ОМС мають відповідати вимогам чинного законодавства та не суперечити наявним законодавчим актам.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються права і свободи людини, гарантії цих прав і свобод. Але, визначаючи їх, законодавець може лише розширювати, а не звужувати зміст конституційних прав і свобод та встановлювати механізми їх здійснення. 

Отже, положення ч. 3 ст. 22 Конституції України необхідно розуміти так, що при ухваленні нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини, якщо таке звуження призводить до порушення їх сутності.

З огляду на описане вище, рекомендуємо Кременчуцькій міській раді дотримуватися норм Основного Закону України та не звужувати зміст та обсяг прав учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, а також членів сімей загиблих (померлих) учасників бойових дій, в тому числі учасників антитерористичної операції під час внесення змін до заходу «Розроблення документації із землеустрою для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни, а також членам сімей загиблих (померлих) учасників бойових дій, в тому числі учасників антитерористичної операції із земель комунальної власності», який викладений в проєкті рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання, в авторстві Управління земельних ресурсів, що опубліковане на офіційному сайті від 24 вересня 2021 року «Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22 грудня 2020 року «Про затвердження Програми реалізації Основних напрямів земельної реформи на 2021 рік» та Додатку до нього.

 

ІV. Кременчуцькою міською радою Кременчуцького району Полтавської області в проєктах рішень, які винесені на розгляд VIІІ сесії Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання від 28 вересня 2021 року, що аналізуються, встановлено й подальше порушення в частині опублікування персональних даних фізичних осіб (прізвище, ім’я, по батькові, РНОКПП, адреса) у формі відкритих даних.

Більш детально про ці порушення неодноразово описувалось в Аналізах матеріалів (проєктів) сесій Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області VIII скликання. Проте позитивних змін щодо дотримання вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Закону України «Про захист персональних даних» не вбачається. 

 

ВИСНОВОК АНАЛІЗУ ПРОЄКТІВ РІШЕНЬ ВОСЬМОЇ СЕСІЇ КРЕМЕНЧУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КРЕМЕНЧУЦЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ:

 

Зазначені в цьому аналізі проєкти рішень, які оприлюднені на офіційному сайті Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, мають бути доопрацьовані та приведені до норм чинного законодавства України, а також мають розроблятися та прийматися з урахуванням ґендерно орієнтованого підходу та застосуванням ґендерних аспектів у локальних нормативно-правових актах.